Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden. Virale marketing richt zich op consumenten, niet bedrijven.
Virale marketing wordt vaak toegepast in de vorm van een "commercial". Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat deze zogenaamde viral commercials meer effect op de consument hebben dan tv-commercials. Volgens de onderzoekers kunnen viral commercials grofweg in 3 categorieën verdeeld worden, namelijk: "Grof", "Geil" of "Grappig" (de 3 G's). Uit vervolgonderzoek bleek dat de categorie "Grappig" de kans op een viraal effect het meest vergroten.
"Like" de facebookpagina voor het actuele nieuws.
Geven van steun bij het inzicht krijgen in maatschappelijke meerwaarde.
Hoe weet u of uw initiatief of interventie iets gaat toevoegen?
Handvatten over de zin en onzin van "maatschap-pelijke interven- ties".
Op het gebied van sociaal en cultureel ondernemen.